Reguła KISS – co to jest i jak można ją wykorzystać?

Reguła KISS została sformułowana w połowie ubiegłego wieku, w środowisku amerykańskich inżynierów wojskowych. Słowo KISS (ang. pocałunek), jest akronimem angielskich słów: Keep it simple stupid. W tłumaczeniu na język Mickiewicza i Kochanowskiego znaczy to tyle, co: Zrób to prosto idioto. Sednem tej reguły było i nadal jest, założenie, że wszelkiego rodzaju urządzenia projektowane dla wojska (w tym samoloty, broń itp.), powinny być tak zaprojektowane, aby ich konstrukcja była jak najprostsza, bez niepotrzebnych udziwnień. Chodziło o to, żeby sprzęt dał się łatwo naprawić w warunkach polowych, przy minimalnych dostępnych środkach.

Z czasem reguła KISS została podchwycona ochoczo przez programistów, gdzie ceni się bardzo kod o eleganckiej i przejrzystej strukturze. A, że Polacy nie gęsi, wśród polskich programistów reguła doczekała się swojego odpowiednika: BUZI, czyli Bez Udziwnień Zapisu, Idioto.

Zasada Kiss bardzo szybko została zaadaptowana w wielu innych dziedzinach życia, od nauki i techniki po biznes. Sam pomysł nie jest wcale taki nowy i na przestrzeni wieków pojawiał się wielokrotnie, streszczając się w jednym słowie: upraszczaj, co się tylko da. No dobra, w kilku słowach. Chyba każdy zna powiedzenie: Proste rozwiązania są najlepsze. Zresztą sam Albert Einstein mawiał: Wszystko powinno zostać uproszczone tak bardzo, jak to tylko możliwe, ale nie bardziej!

Reguła KISS a wystąpienia publiczne

Co ma wspólnego reguła KISS z wystąpieniami publicznymi? Czy da się ją tutaj wykorzystać? Jak najbardziej, tylko w trochę innej formie. Na potrzeby prezentacji możemy akronim KISS rozszyfrować nieco inaczej — Keep it Short and Simple.

  • Keep it Short – przemówienie, wystąpienie publiczne czy prezentacja, nie może trwać zbyt długo. Dlaczego? Dlatego, że uwaga słuchaczy będzie skupiona maksymalnie przez 15 minut (i to przy dobrych wiatrach). Po tym czasie, nawet najwytrwalsi słuchacze będą myśleli o wszystkim, tylko nie o temacie wystąpienia. Mówiąc krótko, żeby dotrzeć do słuchaczy ze swoim przekazem, trzeba się po prostu streszczać.
  • Keep it Simple – żeby przekaz był skuteczny, powinien być prosty i jasny, czytelny dla odbiorcy, nawet jeśli temat jest skomplikowany. Recepta? Prosty i zrozumiały język, bez żargonu, trudnych słów i wtrąceń. Prosto i jasno! Jak chłopu na miedzy.

Strony internetowe a zasada KISS

Steve Krug w książce p.t. Nie każ mi myśleć! O życiowym podejściu do funkcjonalności stron internetowych pisze, że im witryna łatwiejsza w użytkowaniu, tym lepiej – zyskuje na funkcjonalności. Dlatego wszelkie wodotryski są zbędne. Rozpraszają niepotrzebnie uwagę użytkownika, zabierają jego cenny czas, przytłaczają i często prowokują do opuszczenia strony. Prostota górą! Jak można streścić książkę Steve’a w jednym zdaniu? Keep it simple stupid. Nic dodać, nic ująć.

 

Mam nadzieję, że wpis ten był ciekawy i przydatny. Jeśli masz jakieś pytania lub uwagi, napisz w komentarzu. Wesprzyj działalność Tips and Tricks i postaw kawę na buycoffee.to! Z góry dziękuję.

Źródła:

Steve Krug, Nie każ mi myśleć! O życiowym podejściu do funkcjonalności stron internetowych, Gliwice 2010.

Foto: pixabay.com

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *