...

Jak uczyć się szybko i skutecznie. Efektywna nauka – abc.

Czego możesz dowiedzieć się z tego artykułu? Jak uczyć się szybko i skutecznie. Dowiesz się, jak sprawić, by uczenie się było przyjemne i skuteczne. Poznasz najciekawsze zasady i prawa rządzące procesem uczenia się, które pozwolą Ci zwiększyć Twoją efektywność przyswajania informacji nawet o 200 – 300%. Metody tutaj opisane w większości działają od razu, jednak aby je w pełni wykorzystać potrzeba trochę czasu i praktyki. Ale warto poświęcić czas i wysiłek, bo efekty są zaskakujące!


Jak uczyć się szybko i skutecznie – abc.

Nasza pamięć działa zupełnie inaczej niż pamięć komputerów. Zapamiętane informacje są przechowywane przez wiele neuronów, w różnych częściach mózgu. Nie posiadają konkretnych „ścieżek dostępu” ani konkretnego „adresu” na „dysku„. Mózg zapamiętuje, wyszukuje i przypomina sobie informacje poprzez skojarzenia. Bardzo dobrze kojarzą się nam obrazy, dźwięki i zapachy, czyli doznania zmysłowe odbierane z otoczenia, znacznie gorzej natomiast tekst pisany. Aby skutecznie zapamiętywać, należy tworzyć obrazy z nowych informacji i kojarzyć je z tym, co już wiemy, co już pamiętamy.Wyobraźnia i skojarzenia są podstawą doskonałej pamięci.

OBRAZ + SKOJARZENIA = PAMIĘĆ DOSKONAŁA

Jakie są zasady skutecznego zapamiętywania?zasady skutecznego zapamiętywania

  • Obrazy. Wyobraź sobie to, co chcesz zapamiętać, zobacz to oczami wyobraźni. Obrazy powinny być barwne i pozytywne.
  • Kolory. Używaj kolorów żywych i intensywnych.
  • Ruch. Umysł łatwiej zapamiętuje ożywione obrazy, w których jest dużo ruchu i dynamiki. Spraw, aby Twój obraz poruszał się, żeby był „żywy”, wprowadź jak najwięcej akcji.
  • Emocje. Spraw, aby Twoje wyobrażenie budziło jak największe emocje! Im bardziej obraz będzie absurdalny, paradoksalny, przesadzony, zabawny, humorystyczny, tym łatwiej będzie go zapamiętać.
  • Skojarzenia. Jeśli chcesz zapamiętać coś, co jest Ci słabo znane, koniecznie skojarz to z czymś dobrze Ci znanym.
  • Uszczegółowienie. Wyobrażaj sobie obrazy bardzo szczegółowe.
  • Powiększenie. Powiększ coś, co jest małe. Łatwiej zapamiętać pchłę, gdy jest rozmiarów słonia.
  • Synestezja. Angażuj wszystkie swoje zmysły. Wyobraź sobie dźwięki, zapachy, smaki. Wyobraź sobie, że dotykasz wyobrażaną rzecz.
  • Erotyka. Erotyczne obrazy są świetnie zapamiętywane przez umysł, wykorzystaj to.
  • Ja. Umieszczaj w swoich skojarzeniach znajomych, przyjaciół oraz swoją własną osobę, zwiększy to efektywność zapamiętywania.

Jeśli element, który chcesz zapamiętać, jest zbyt abstrakcyjny, aby można go było sobie wyobrazić, zamień go na symbol, np. miłość – serce przebite strzałą, pomysł – pomysłowy Dobromir z żarówką nad głową itd.

Jak uczyć się szybko i skutecznie – zasady.

Zasada 80/20, tzn. zasada Pareto

zasada paretoZasada ta głosi, że 80% konsekwencji wynika tylko z 20% przyczyn, czyli skromniejszymi środkami i mniejszym nakładem sił można osiągnąć lepsze wyniki. Kierując się tą zasadą, należy wyszukiwać te czynności, które przynoszą największe efekty, jednocześnie pomijając inne, mniej efektywne, optymalizując tym samym nasze działania.
Zasada Pareto świetnie sprawdza się w procesie uczenia się. Nikt nie jest w stanie zapamiętać wszystkiego. Warto więc wybierać te informacje, które są najważniejsze, które mają fundamentalne znaczenie dla danego zagadnienia, są bazą i na nich się skupić.

Jak wykorzystać zasadę 80/20 w praktyce?

  • Analizujemy materiał, który mamy do zapamiętania.
  • Wybieramy ok. 20% najważniejszych informacji.
  • Koncentrujemy się na nich, zapamiętując je z wykorzystaniem m. in. technik pamięciowych.
  • Poświęcamy 80% czasu i wysiłku na zapamiętanie tych 20% kluczowych informacji.

Efekt początku i końca

Istotą efektu początku i końca jest to, że najlepiej zapamiętujemy te informacje, które są podawane naszej pamięci na początku i na końcu seansu nauki. W trakcie seansu nasze możliwości zapamiętywania gwałtownie spadają. Długi, nie przerwany, czas nauki sprawia, że serwujemy sobie tylko jeden początek i jeden koniec, kiedy nasza percepcja jest najwyższa. Im więcej zaś początków i końców pojawi się w czasie nauki, tym więcej mamy okazji do lepszego zapamiętywania. Krótkie sesje nauki i krótkie przerwy to najskuteczniejszy sposób przyswajania nowych informacji. Maksymalny czas trwania seansu nauki to 45 minut, ale najlepiej sprawdza się seans o długości od 25 do 30 minut oraz przerwa długości 5 – 7 minut.

 

Jak możemy wykorzystać efekt początku i końca?

  • Organizujemy swoją naukę tak, aby początków i końców było jak najwięcej.
  • Dzielimy naukę na odcinki od 25 do 30 minut.
  • Pomiędzy odcinkami robimy 5 – 7 minutowe przerwy, pamiętając jednocześnie o tym, że przerwy powyżej 10 minut są nieproduktywne.
  • Przerwy przeznaczamy na ćwiczenia fizyczne, głębokie oddychanie, słuchanie muzyki itp.

Słowa kluczowe

Słowa kluczowesłowa klucze, to słowa, które niosą ze sobą najwięcej treści, informacji, uruchamiają ciąg skojarzeń, pozwalający na przypomnienie sobie całego zagadnienia. Jak wykazują badania, tylko 4 – 11% słów w tekście zawiera w sobie informacje niezbędne do jego pełnego zrozumienia. Te 4 – 11% to są właśnie słowa kluczowe. Pozostałe 90% słów są to tzw. wypełniacze, które można pominąć bez szkody dla zrozumienia całości, zyskując jednocześnie wiele cennego czasu. Aby uczuć się szybko i skutecznie, powinniśmy właśnie koncentrować się na słowach kluczach, wyszukując je w tekście i zapamiętując.

Powtórki

Repetitio est mater studiorum Powtarzanie jest matką uczenia się.

Proces zapominania zawartych w pamięci informacji przebiega według określanych reguł. Na początku zapominamy bardzo szybko, w ciągu pierwszej doby tracimy do 80% informacji. Z upływem czasu, chociaż pamiętamy coraz mniej, to jednak zapominamy coraz wolniej. Aby temu zapobiec, niezbędne są powtórki. Powtórki powinny być sensownie rozłożone w czasie.

Pierwszego dnia powtarzamy 3 razy:

  • zaraz po nauce, przeglądamy notatki, przypominamy sobie skojarzenia itd,
  • godzinę po zakończeniu nauki,
  • przed snem.

Kolejną powtórkę robimy następnego dnia, potem za tydzień, za miesiąc, za pół roku, za rok.

Dobowy rytm intelektualny

Nasza aktywność intelektualna charakteryzuje się cyklicznością, która przejawia się falami następujących po sobie wyżów i niżów intelektualnych. Nasz organizm jest najbardziej sprawny intelektualnie między godziną 6:30 a 12:00 oraz między 16:00 a 20:00. Są to właśnie tzw. wyże intelektualne. Pozostała część doby to tzw. niże intelektualne, czyli okresy, kiedy trudno jest się skupić i skoncentrować. Warto wiedzieć, że wyż przedpołudniowy dobrze jest wykorzystać na zadania nowe i trudne, wymagające kreatywności, a czynności rutynowe, czyli m. in. powtarzanie materiału, pisanie prac itd., zaplanować na wyż popołudniowy. Pamiętajmy, że dobowy rytm intelektualny jest pewnym uśrednieniem i nie należy się go kurczowo trzymać, jednak każdy z nas ma swoje wyże i niże intelektualne, które warto wykorzystywać.

Warunki efektywnej nauki

Motywacja – starajmy się wzbudzić w sobie ciekawość i zainteresowanie, tym czego mamy się nauczyć. Mówmy sobie „chcę” a nie „muszę”, znajdźmy cel, dla którego się uczymy.

Planowanie – kilka minut poświęconych na planowanie nauki oszczędza wiele czasu w jej trakcie. Nie planujmy zbyt dużo na jeden dzień. Plany dzienne powinny być szczegółowe, zapisujmy konkretnie, czego będziemy się uczyć, pamiętając aby zakres materiału do nauczenia był zróżnicowany. Podzielmy zaplanowany czas nauki dla kilku różnych przedmiotów czy zagadnień. Plany tygodniowe czy miesięczne zapisujmy na kartce, z uwagami o ich wykonaniu.

Przerwy, dzięki nim wykorzystujemy efekt początku i końca.

Notatki. Robienie notatek to bardzo dobry sposób zapamiętywania. W trakcie ich robienia koncentrujemy się na przerabianym materiale i powtarzamy go w pamięci. Notatki są też niezbędne do dalszych powtórek i utrwalania materiału. Robiąc notatki, warto używać słów kluczowych, a także jak najwięcej kolorów, podkreśleń, symboli graficznych, odręcznych obrazków, bo jeden obraz wart jest 1000 słów, a materiał graficzny przyswajamy 60 razy szybciej niż tekst pisany. Do notowania, świetnie nadają się takie techniki jak Mapa myśli czy Metoda Cornella.

Zrozumienie. Lepiej zapamiętujemy informacje, które są dla nas zrozumiałe. Dlatego nie wkuwajmy na pamięć, ale postarajmy się zrozumieć przyczyny i skutki, wzajemne zależności i powiązania. Co, jak i dlaczego? Przeanalizujmy zagadnienie i wyciągnijmy wnioski. Zastosujmy zdobytą wiedzę w praktyce.

Używanie skojarzeń i mnemotechnik zwiększa możliwości naszej pamięci, a tym samym ułatwia i przyśpiesza proces uczenia się.

 

Foto: pixabay.com

Dodaj komentarz

dwanaście + 19 =

Optimized by Seraphinite Accelerator
Turns on site high speed to be attractive for people and search engines.